Vsetínsko vzhůru nohama – na pozemky Valachů mají zálusk památkáři. Josef Hurta: Obyčejní lidé nečtou úřední desky, ale Jalovec

Uveřejněno

VSETÍN – Původně nenápadná informace o tom, že od ledna 2014 se stane značná část pozemků v okolí Vsetína přírodní památkou, začíná cloumat vlastníky nemovitostí. Majitelé, často bydlící mimo tuto oblast, nezřídka v zahraničí, začínají dovozovat, co po nabytí právní moci zákona o přírodní památce bude znamenat.

Více v tištěné podobě týdeníku Jalovec

Majitelé pozemků píší hejtmanovi kraje, aby zabránil zřízení přírodní památky

Žádost o zamezení vzniku trvalé újmy ve výši 70-100 mil. Kč na majetku občanů Zlínského kraje v důsledku přijetí návrhu na vyhlášení zvláště chráněného území – Přírodní památka Semetín a jeho ochranného pásma v předpokládaném rozsahu

Tato žádost resp. dále uvedené návrhy, připomínky a podněty je koncipována v souladu s právy občanů kraje dle §12 písm. e) , zákona o krajích, podávat orgánům kraje návrhy, připomínky a podněty.

Oznámením o předložení návrhu na vyhlášení zvláště chráněného území – Přírodní památka Semetín a jejího ochranného pásma a oznámení o možnosti seznámit se návrhem plánu péče pro toto území, spisová značka KUSP 25878/2013 ŽP-VN, ze dne 29.4.2013, bylo 844 vlastníků dotčených nemovitostí vyrozuměno, že Krajský úřad Zlínského kraje, odbor životního prostředí a zemědělství, jako orgán ochrany přírody hodlá na území této již vyhlášené evropsky významné lokality (dále taky EVL), chráněné podle dosavadních zákonů, radikálně zpřísnit její ochranu prostřednictvím vyhlášení zvláště chráněného území (dále taky ZCHÚ) a to plošně na celém území evropsky významné lokality.

Návrh na vyhlášení zvláště chráněného území a jejího ochranného pásma – Přírodní památka Semetín (dále taky Návrh) byl doručen orgánem ochrany přírody rovněž Zlínskému kraji, který má dle §40 zákona č. 114/1992 Sb, o ochraně přírody a krajiny (dále taky ZOPK) právo uplatnit v zákonem stanovené lhůtě k předloženému Návrhu písemné námitky.

 

I.

Žádost o vypracování znaleckého posudku o určení výše újmy (škody)

 

Jako občan kraje se obracím na Zlínský kraj, který má dle zákona o krajích pečovat o všestranný rozvoj svého území a potřeby svých občanů. Lze předpokládat, že by měl Zlínský kraj, zejména pokud se jedná o nepřiměřené a tvrdé omezení výkonu práv jeho občanů, vystupovat na jejich obranu.

Přijetím Návrhu v předloženém rozsahu by došlo výraznému omezení výkonu vlastnických práv vlastníků nemovitostí – mezi které patří i obce – na území Zlínského kraje. Omezení ve výkonu práv obyvatel a obcí Zlínského kraje lze spatřovat v omezení práva věc užívat a požívat její plody a užitky a zejména v zásahu do práva s věcí nakládat – tj. především do práva věc zcizit. To znamená, že případný prodej zemědělských a lesních pozemků a lesních porostů následkem navrhované zpřísněné ochrany a vynucené ztráty hodnoty nemovitostí už nikdy nebude možný za stejných podmínek jako před vyhlášením ZCHÚ. Důkazem o znehodnocení nemovitostí bude zápis chráněného území v katastru nemovitostí.

Tvrzení, že omezení vlastnických práv z titulu vyhlášení zvláště chráněného území má vliv na hodnotu zemědělských a lesních pozemků a lesních porostů lze opřít o zákon č.151/1997 Sb. o oceňování majetku. Podle vyhlášky č. 3/2008 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č.151/1997 Sb. o oceňování majetku a o změně některých zákonů, ve změně pozdějších předpisů (oceňovací vyhláška), se u pozemků, které se nachází ve zvláště chráněných územích snižuje hodnota u zemědělských pozemků až o -30%, u lesních pozemků o -20% a u lesních porostů až o dalších -20%.

S ohledem na platný oceňovací předpis a značnou výměru připravovaného ZCHÚ lze kvalifikovaným výpočtem vyčíslit celkovou ztrátu hodnoty majetku vlastníků dotčených nemovitostí v rozsahu 70-100 mil. Kč (jedná se o zemědělské pozemky, lesní pozemky, lesní porosty, pozemky určené v územním plánu k zastavění apod.).

Z výše uvedených důvodů a vzniku trvalé újmy z jednorázové ztráty hodnoty majetku vlastníků a obcí žádám, aby Zlínský kraj v zájmu svých obyvatel nechal vyčíslit výši této újmy (škody), přičemž je nutno zdůraznit, že se nejedná o náhradu za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření podle §58 ZOPK, a to následujícím způsobem:

(a) Zlínský kraj nechá zpracovat na své náklady znalecký posudek o ocenění všech dotčených pozemků včetně lesních porostů, na kterých má být ZCHÚ kategorie přírodní památka „Semetín“ vyhlášena. Vzhledem k odhadu výše hrozící újmy (škody) budou náklady na znalecký posudek zanedbatelné.

(b) Předmětem znaleckého posudku bude stanovení ceny dotčených pozemků a lesních porostů před vydáním a po vydání nařízení o zřízení ZCHÚ – přírodní památky Semetín. Cena bude stanovena podle zákona č.151/1997 Sb., o oceňování majetku resp. příslušné oceňovací vyhlášky.

(c) Výše újmy a finanční náhrada bude stanovena podle výše určené znaleckým posudkem a to jako rozdíl ze znalcem stanovené ceny před vydáním a ceny po vydání nařízení o zřízení ZCHÚ – přírodní památky Semetín.

(d) Zlínský kraj projedná výši újmy s příslušnými orgány a vytvoří pravidla, jakým způsobem bude poškozeným vlastníkům finanční náhrada vyplácena.

Znalecký posudek bude rovněž Zlínskému kraji sloužit jako podklad a důkaz k námitkám k Návrhu, vzneseným v zájmu svých obyvatel.

 

II.

Podnět k námitkám Zlínského kraje k předloženému Návrhu

 

Zlínský kraj by měl při uplatnění písemných námitek k předloženému Návrhu, podaných v zájmu občanů kraje, přihlédnout k následujícímu:

1)Podle zákona č. 114/1992 Sb, o ochraně přírody a krajiny může být ochrana evropsky významných lokalit (dále taky EVL) zajištěna následujícími způsoby:

(a) základní ochranou (tzv. institut základní ochrany); tato forma ochrany je ze zákona uplatněna pro všechny vyhlášené EVL a není s ní spojen žádný samostatný proces vyhlašování; tato ochrana tedy dnes platí i pro vyhlášenou EVL Semetín;

(b) zvláště chráněným územím; jedná se o zpřísnění ochrany nad rámec základní ochrany se všemi negativními dopady pro vlastníky pozemků, tento způsob ochrany je předmětem předloženého Návrhu;

(c) smluvní ochranou; orgán ochrany přírody uzavírá s vlastníky pozemků smlouvy.

Žádám Zlínský kraj, aby se z pohledu svých občanů (resp. dotčených vlastníků a obcí) ve svých námitkách k Návrhu zabýval, zda orgán ochrany přírody dostatečně využívá všech možností ochrany EVL, které mu dává §45c ZOPK a zda je zpřísnění nad rámec základní ochrany v kombinaci s ochranou již na území vyhlášených přírodních památek v Návrhu dostatečně odůvodněno. Dále aby posoudil, zda odůvodnění Návrhu není pouze formální náležitostí, ale důkazem, který skutečně doloží oprávněnost zpřísnění ochrany.

2) Žádám, aby Zlínský kraj posoudil, zda je předložený Návrh nestranný a přihlíží k právům a povinnostem všech zúčastněných stran a současně přihlíží nezávisle a nestranně ke všem známým relevantní skutečnostem, ke kterým přihlédnout měl a mohl. Dále aby posoudil, zda není Návrh sestaven pouze ve prospěch orgánů ochrany přírody a zda nevede k nepřiměřené diskriminaci občanů a obcí Zlínského kraje.

K pochybnostem o důvodnosti a dostatečném odůvodnění Návrhu vedou následující skutečnosti:

• zpřísnění ochrany EVL s vysokým podílem běžných biotopů v neobvyklém rozsahu

• nepřihlíží a nediskutuje fenomény vhodné k základní ochraně

• vágní stanovení cíle ochrany; což v budoucnosti neumožní kontrolu, zda zpřísněná ochrana vede k naplnění těchto cílů; obecně stanovený cíl ochrany není adekvátní tvrdosti zásahu do vlastnických práv

• zamlčení negativních dopadů na hodnotu majetku vlastníků z titulu omezení výkonu jejich práv

• neupozornění na znehodnocení pozemků vyplývající ze záznamu chráněného území v katastru nemovitosti

• neupozornění na vznik nových povinností, sankcí a pokut

• je třeba pečlivě posoudit, zda Návrh sleduje poctivý úmysl skutečné ochrany přírody nebo jen pouze submisivně plní požadavek Evropské unie v míře daleko vyšší než je nezbytné, případně cílí na budoucí čerpání a přerozdělování finančních prostředků z EU – to vše při přenesení nákladů a omezení na vlastníky

• nezmiňuje významnou administrativní zátěž především pro vlastníky pozemků, obce a pro další dotčené subjekty;

• publikace bagatelizujícího PR článku, zveřejněného v magazínu Zlínského kraje Okno do kraje (červen 2013), ve kterém představitelé orgánu ochrany přírody úmysl vyhlásit ZCHÚ pouze jednostranně obhajují a problematiku zlehčují, případně zamlčují důsledky omezení pro občany Zlínského kraje

• zastaralost a neaktuálnost Návrhu, který nereaguje na nový příklon; MŽP deklaruje jednoznačně pozitivní přínos spočívající ve snížení výměry vyhlašovaných ZCHÚ na území EVL (viz důvodová zpráva k návrhu nového nařízení vlády o stanovení národního seznamu evropsky významných lokalit z podzimu 2012)

• nebere do úvahy negativní dopady na veřejné rozpočty (náklady vedení správního řízení o námitkách, příprava právního předpisu, kterým je ZCHÚ vyhlašováno a zejména náklady na finanční náhradu vlastníkům pozemků dle oceňovacích předpisů)

• neobsahuje odůvodnění, že by navrhované zpřísnění ochrany EVL nad rámec tzv. institutu základní ochrany v kombinaci se stávajícími ZCHÚ mělo být veřejným zájmem; přičemž pokud by institut základní ochrany nebyl využíván, tak by jeho zavedení novelou ZOPK zcela ztratilo smysl

• neodůvodnění, proč Návrh nerespektuje ustanovení §36 ZOPK, které říká, že přírodní památka je útvar menší rozlohy

V případě, že se výše uvedené pochybnosti prokáží jako oprávněné, žádám Zlínský kraj, aby ve svých námitkách k Návrhu postupoval podle následujícího návrhu na řešení problematiky.

 

III.

Návrh na řešení problematiky ochrany přírody ve vztahu k omezení výkonu vlastnických práv občanů Zlínského Kraje

Pokud Zlínský kraj s přihlédnutím k výše uvedeným pochybnostem shledá, že dotčený vlastníkům a obcím není orgánem ochrany přírody v Návrhu věrohodně doloženo a dostatečně odůvodněno:

• že dochází k poškození či zhoršení předmětu ochrany EVL,

• a nebo, že se jedná o zranitelnou lokalitu – tzn. existuje u ní zvýšené riziko poškození předmětu ochrany třetí osobou,

je nutno bezpodmínečně nutné považovat pro zajištění předmětu ochrany EVL základní ochranu v kombinaci s ochranou lokality stávajícími ZCHÚ (tj. existujícími přírodními památkami) jako plně dostačující.

Žádám, aby Zlínský kraj ve svých včasně podaných písemných námitkách k předloženému Návrhu požadoval, aby orgán ochrany přírody vypracoval nový Návrh umožňující základní ochranu na celém území EVL, tak jak to vyžadovala Agentura na ochranu přírody a krajiny, vyjma stávajících přírodních památek, které budou na části území EVL tímto Návrhem dány do souladu s požadavky platné legislativy. Například v důsledku nevyhovující zřizovací dokumentace by došlo k opětovnému vyhlášení již stávajících ZCHÚ – Křížový a Pivovařiska.

Urychleně vypracovaný nový Návrh by již byl v souladu se současným trendem, nevyhlašovat ZCHÚ na celém území EVL, když institut základní ochrany v kombinaci se znovu vyhlášením stávajících přírodních památek je pro ochranu přírody dostačující, nezatěžoval by nadbytečně občany kraje a obce a vedl by k prokazatelné úspoře veřejných prostředků. Nový Návrh by mohl být přijatelný pro všechny strany; předešlo by se masivnímu odporu dotčených vlastníků a administrativní zátěži úřadu v souvislosti se správním řízením o námitkách proti Návrhu.

Z důvodů naléhavosti a běžících časových lhůt prosím o pokud možno bezodkladné vyřízení.

Přidat komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>