Martin Drápal: Nejtragičtější je železnice u Lhotky a Stříteže

Uveřejněno

OKRES – Nedávné neštěstí Pendolina ve Studénce vyvolalo velkou debatu ohledně bezpečnosti na železničních přejezdech. Diskuse se nevyhla ani našemu okresu, zvlášť když předminulý týden uvízl další polský řidič v kamionu na křížení v meziříčské části Krhová. Týdeník Jalovec se proto rozhodl oslovit mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala (na snímku) a zeptat se, jak je to s bezpečností železniční dopravy na Valašsku.

Jak časté jsou nehody na železnicích okresu?

„V případě střetu vlaku s osobou, která v drtivé většině končí smrtí člověka v kolejišti, je průměr posledních let lehce nad dvě za rok. V roce 2013 jsme řešili jeden případ, loni čtyři. Letos to zatím byly dva střety, nicméně jsme zatím lehce za polovinou roku. Podobně je tomu u střetu vlaku s vozidlem, nicméně tyto nehody nemívají až tak fatální důsledky.“

Který úsek na území našeho okresu je nejnebezpečnější?

„Mimo železniční přejezdy je jednoznačně nejvíce střetů v okolí Lhotky nad Bečvou, kde se jen od roku 2013 udály již čtyři události. Dalším úsekem s větším počtem nehod je trať mezi Jablůnkou a Vsetínem, kde evidujeme od roku 2013 tři střety. Pokud jde o střety na železničních přejezdech, nejvíce se jich stává na železničním přejezdu ve Stříteži nad Bečvou, kde se od roku 2010 událo celkem šest nehod, při nichž zahynuli dva lidé a další tři byli zraněni. V tomtéž roce došlo na celém úseku Valašské Meziříčí – Rožnov k šesti střetům během 25 dnů a trať dosáhla největšího poměru nehod na jeden kilometr v celé republice.“

Kolik obětí si v posledních třech letech vyžádal provoz na železnicích okresu?

„Od roku 2012 se v okrese Vsetín událo celkem 11 střetů vlaku s osobou, při kterých vyhaslo deset lidských životů a jeden skončil vážným zraněním. Přímo na přejezdech evidujeme ve stejném časovém úseku jedno úmrtí z ledna roku 2013, kdy na zmiňovaném přejezdu ve Stříteži nad Bečvou zemřela po střetu s vlakem řidička.“

Co bývá nejčastější příčinou střetů na železničních přejezdech?

„Nejčastěji je to chyba na straně uživatele pozemní komunikace, který vejde nebo vjede na přejezd v době, kdy se k němu blíží vlak, čímž dojde k porušení zákona. V případech ve Stříteži nad Bečvou jsme se setkali i s vysvětleními, že si lidé spletli jedoucí vlak s jedoucím automobilem po hlavní silnici vedoucí souběžně s tratí. Přejezd je dosud zabezpečen pouze výstražnými kříži a hned za ním je křižovatka.“

Když už řidič na přejezdu uvízne, co má udělat?

„Zde je nutné rozdělit dvě možné situace. V situaci, kdy se vám auto zastaví na železničním přejezdu nebo se dostane mimo silnici do kolejiště a není možné jej vyprostit, tak by měl řidič okamžitě volat na linku 112. Dispečer je v takovémto případě schopen do několika málo minut zastavit provoz na trati, a zabránit tak nehodě. Pokud však jenom uvíznete mezi závorami, tak doporučujeme s vozidlem co nejrychleji odjet, a to i za cenu poškrábání laku auta a přelomení závory, která je na tyto situace konstruována. Škoda v takovém případě bude maximálně pár tisíc korun, zatímco při střetnutí se může škoda vyšplhat až na několik milionů korun, jako tomu bylo například před dvěma lety při střetnutí osobního vlaku s kamionem v Rožnově.“

Co lze podle vás zlepšit z hlediska bezpečnosti na železničních přejezdech?

„Ze statistik jednoznačně vyplývá, že nejbezpečnější přejezdy jsou ty, které jsou vybaveny výstražnými světly a závorami, což zatím není všude samozřejmostí. Je tam nějaká viditelná fyzická zábrana, která nezodpovědného řidiče částečně zabrzdí. Drážní inspekce dotčeným orgánům doporučila při rekonstrukcích přejezdů doplnění závorami. Náklady se zvýší o zhruba 10 až 15 procent, ale dají se tak ušetřit lidské životy i nemalé finanční částky. Například v roce 2013 činily škody na přejezdech se závorami v celé České republice 8 milionů korun, bez závor dosahovaly pětinásobku, přičemž škody na drážních vozidlech a infrastruktuře byla bezmála 30 milionů. Momentálně třeba probíhá rekonstrukce úseku mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem, já pevně doufám, že se všechny přejezdy dočkají úprav v duchu našeho bezpečnostního doporučení.“

Za rozhovor poděkoval Jiří Koňařík

Přidat komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>