Holiš: Nikdo nemá nic jisté

Uveřejněno

ROŽNOV p. R. – V listopadu to bude rok, co se muselo z rožnovské radnice kvůli neúspěchu ve volbách odporoučet bývalé vedení města v čele s Markétou Blinkovou (ODS). Na její židli usedl Radim Holiš (ANO). Týdeník Jalovec mu položil 6 otázek.

1) Brzy uběhne dvanáctý měsíc od vašeho usednutí do křesla starosty. Jak vše hodnotíte?

Byl to samozřejmě seznamovací a zajížděcí rok, ale vzhledem k tomu, co Rožnov čekalo, na velké hájení nebylo čas. Museli jsme hned převzít otěže a začít řešit zájmy našich občanů. Když jsem o tom mluvil před panem prezidentem, dostal jsem od zastupitelů vyhubováno, že jsem mluvil dlouho. Měl jsem informaci, že se máme před ním pochválit, a když je co, pak to jde samo.

Proto to zkusím i teď a jen to nejdůležitější. Prvním úkolem bylo v Rožnově zapracovat na politické kultuře a jednat se zastupiteli bez osobních antipatií. Nedělám rozdíly mezi žádným zastupitelem, dveře u mě mají všichni otevřené. Mnozí už to pochopili, ví že například před řádným zastupitelstvem mají možnost se potkat na pracovním setkání. Tam dostanou všechny informace tak, aby na řádné zastupitelstvo šli skutečně připraveni. Tento trend se velmi osvědčil a budu chtít v něm pokračovat. To, že jsme efektivní a nemrháme časem svým a občanů, se ukázalo v září, kdy zastupitelstvo i s přestávkou trvalo 3,5 h. Pro sebe samotného kontakt a zpětnou vazbu od zastupitelů potřebuji i proto, že sám nemůžu vědět všechno, proto každá rada a informace od nich je pro mě důležitá. Celá rada města pak ukázala, že umí vzít zodpovědnost na sebe. Z jednoty hlasování vyplývá, že i když jsme se předtím neznali, vytvořili jsme vyvážený a konzistentní tým. S místostarosty se pracuje dobře, každý je jiný a zároveň dobrý na něco jiného. I v tomto ale budu chtít být efektivnější, teď už vím, co je čí silná parketa a kde je třeba zapracovat. Po roce zajíždění a zvykání si na sebe přijde revize plnění povinností.

2) Co se už povedlo dovést do konce?

V Rožnově na přelomu roku a jeho průběhu proběhlo několik investičních akcí, které významně ovlivňují chod města a životy občanů. Prakticky v každé části bylo něco rozkopáno. Z těch nejdůležitějších, které provádí město, uvedu tyto: Akce Čistá řeka Bečva II – ukončena realizačně, probíhá příprava podkladů ke kolaudaci, investičně větev C, jejíž jsme součástí, cca 520 mil. Kč. Rekonstrukce Palackého 1 – dokončena v termínu. A posléze Palackého 2 – ukončeno 6 týdnu před termínem. Dokončení výstavby sběrného dvoru v termínu. Investičně se jedná vždy o akce přes 10 mil. Kč, sběrný dvůr pak 22 mil. Kč. Cyklopodjezd u mostu U Janíků v hodnotě 1,5 mil. Kč, dokončen v termínu. Na zimním stadionu vyměněna technologie chlazení včetně nové ledové plochy, 7,5 mil. z dotace. Opraven most na Vidče, opět vše v termínu. Ostatní akce ještě probíhají.

Za úspěch považuji i to, jakým způsobem probíhá úprava komunikace I/35 na příjezdu do Rožnova. To úsilí není vidět, ale výrazně ovlivňujeme způsoby uzavírek, a tím dopad na naše lidi. Lidé, co bydlí nejblíž, zažívají těžké období, ale bez nutné rekonstrukce a krátkodobých omezení se to prostě udělat nedá. Ještě musíme vydržet. Všem děkuji za trpělivost. Úspěšní jsme byli v přijímání dotací, vyberu namátkou: Podařilo se dosáhnout na dotaci 7,5 mil. Kč na zateplení krytého bazénu, 2,5 mil. Kč na pořádný skatepark na Bučiskách, opětovnou žádostí jsme dosáhli na cca 5,5 mil. na výstavbu chodníku v Tylovicích, která se začne realizovat v nejbližších dnech.

Samostatnou částí, kde jsme hodně zapracovali, je podpora komunikace s občany. Dneska nám naše městské stránky umí rozesílat informace na registrované občany, a to i dle jejich zájmů. Vybrali jsme řešení, které nebylo nákladné, tak, abychom otestovali zájem občanů. Zatím jsme zastavili investici do naší nové domácí aplikace pro chytré telefony, využili jsme hotovou v republice používanou aplikaci InCITY, která není jen pro naše občany, ale i pro turisty. V komunikaci s občany od nového roku chystáme změnu ve vydání Spektra a změnu v TV Beskyd.

V sociální oblasti, kterou má na starosti místostarosta Kučera, jsme konečně přestali být jediné město s rozšířenou působností v kraji , které nemělo v zimě řešené osoby bez přístřeší.

Na rok 2016 máme nachystaný vyrovnaný rozpočet. Hospodaříme se stejným finančním zůstatkem jako v tomto roce. Nezvyšujeme dluhové zatížení.

3) Co se naopak ještě nepodařilo?

V investičních akcích je problém parkoviště Kulturní, kde firma nedodržela termín. Vyřešíme to dle uzavřené smlouvy. Dále se nepovedl záměr na vytvoření systému vlastní údržby našeho města. Vše zatím jde dle starých kolejí. Bohužel narážíme na prostory, které město bohužel nemá. Na to se chci zaměřit v příštím roce.

Dále nejsem spokojen se způsobem přípravy nových projektů. A to z důvodu uplatnění nových metod a nároků na projektové dokumentace. Od kvalitního projektu, který je probrán i s veřejností, to prostě začíná. Chceme to dělat jinak a bohužel vše trvá déle, než jsem očekával. Je to spojeno i s pozicí architekta města, kterého budeme mít od nového roku. Trpělivost se ale určitě vyplatí.

4) Před nástupem na radnici jste měl zkušenosti z podnikatelské sféry, nyní tedy vše můžete srovnávat s prací na úřadě. V čem je mezi nimi největší rozdíl a co by se podle vás mělo změnit?

Největší rozdíl z podnikání je ten, že ve firmě člověk řekl, jak to bude a nikdo si nad tím nedovolil polemizovat. Tady ze začátku jsem neustále slyšel, že jako představitel samosprávy můžu úkolovat pouze tajemníka úřadu. S řadou lidí se to už dostalo do profesionální roviny i bez většího nátlaku, máme tady řadu profesionálů. Stále je ale dost těch, kteří jedou to svoje zažité. Nikdo však nemá nic jisté. Svým příkladem chci strhnout hlavně k jinému přístupu a myšlení. Cíl je naprosto jasný – fungující a efektivní městský úřad pro občany, ne pro úředníky. To jsou jasně definované úkoly na tajemníka úřadu. Samozřejmostí je odpovědnost jednotlivých vedoucích odborů.

5) Mnoho voličů čekalo po vašem nástupu razantní změny na radnici, nechal jste si jednatele městských společností, tajemníka i všechny vedoucí odborů. Ke změnám nebyl důvod, nebo rožnovskou radnici, případně městské firmy personální zemětřesení teprve čeká?

V době, kdy jsme začali pracovat v novém volebním období, tak celý městský úřad přecházel na nový kompletní ekonomický systém (pozn. – Valašské Meziříčí už ho používalo od roku 2005). Doslova nešly ani faktury. Slovo krize bylo na každém kroku. Díky odbornosti ekonomického úseku se to zvládlo. S ostatními novými věcmi, hlavně s blížícími se akcemi, které jsem popsal v první otázce, by zbrklá výměna ve vedení úřadu či jednatelů společnosti nebyla dobrým řešením. Navíc jsme nechtěli jednat bez důkazů a pouze na základě řečí. S tajemníkem úřadu byly dohodnuty nové úkoly, na kterých pracuje. Jednatele společností nově nastavujeme smlouvou o výkonu jednatelů včetně úpravy společenských smluv. Hlavní body – nově vznikající dozorčí rady u Komerčních domů, Krytého bazénu. Nové úkoly, například čtvrtletní hospodaření, řada nových povinností v práci jednatele. Vše za účelem plné kontroly práce jak jednatele, tak celé společnosti. Stávající kontroly nezjistily pochybení jednatelů. Ale s jejich systémovým nastavením povinností dle původních smluv jsme nebyli v žádném případě spokojeni. Otázka personálních změn tedy není vyloučena nikdy. Zatím platí, že všichni mají zájem na sobě i podle nových pravidel a úkolů pracovat.

6) Nyní jste starostou Rožnova, budete se ucházet také o místo v krajském zastupitelstvu či parlamentu? Zbývá vám dostatek času na koníčky a rodinu?

Nejprve je třeba dodělat pořádně rozdělanou práci u nás v Rožnově. Krajské volby jsou zatím dost daleko, ale starosta našeho města by měl mít možnost hájit zájmy našeho města v krajském zastupitelstvu. Parlament je ještě dál a jde o úplně jinou práci, pro kterou mi chybí zkušenosti a asi tak 20 kilo. Koníčky už šly úplně bokem. Nejde už dělat nic jiného. Zbývá mi už jen trénování dětí ve sportovním oddíle, a to jen díky tomu, že je mám v programu napsané dvakrát týdně 1,5 h jako schůzku. I tak se to někdy bohužel musí změnit. Rodina mi pomáhá jak může, zvládají to dobře a jsou společně s mým obchodním partnerem a přáteli tou správnou oporou.

Za rozhovor poděkoval Pavel Románek

Jeden komentář

  1. Marián says:

    Konečně máme v Rožnově schopného předsedu.

Přidat komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>