Bývalý zástupce ředitele zemědělky Bednařík: Problémy narůstaly a komunikace s vedením selhávala

Uveřejněno

Týdeník Jalovec v souvislosti s problémy na střední zemědělské a přírodovědné škole v Rožnově požádal o vyjádření také dnes již bývalého zástupce ředitele Marka Bednaříka. Jeho odpovědi přinášíme v plném znění.

Odchody učitelů jsou některými dávány do souvislosti se špatným výsledkem loňských maturit. Jaký na to máte názor?

„V minulém období (za „ředitelování“ Ing. Jaroslava Krčmáře) byla škola na vzestupu. Měla dobré jméno u absolventů, žáků i rodičů. Těšila se nebývalé důvěře a podpoře zemědělské veřejnosti a sociálních partnerů z oblasti ochrany životního prostředí. Byl otevřen nový učňovský obor Zemědělec-farmář, plánovala se i rozšířená nabídka dalších vzdělávacích programů. Započalo se se vzděláváním dospělých. Pořizovala se nová zemědělská technika, byly zpracovány studie na rekonstrukci hřiště, školního hospodářství a zázemí pro učňovské vzdělávání. Samozřejmě jako každá malá škola se v souvislosti s financováním na žáka potýkala s nedostatkem finančních prostředků a přijímáním i slabších žáků do maturitních oborů. Stejně jako pro jiné odborné školy, jejichž prioritou je odbornost, byla státní maturita oříšek. Celkově se ale úspěšnost v předešlých 2 letech po opravných zkouškách průměrně pohybovala v závislosti na studovaném oboru kolem 80 – 100 %. V minulém roce byla situace o něco horší a po opravných zkouškách byla celková úspěšnost 81 %. Jako pedagogický zástupce jsem se snažil, aby byl případný neúspěch co nejmenší a ke konci roku jsem vypracoval strategii eliminace možného neúspěchu žáků u maturit, k její realizaci však už nedošlo. U závěrečných zkoušek učňů bylo zatím vždy 100 % žáků úspěšných.“

 

Co bylo důvodem vašeho odchodu a odchodů vašich kolegů?

„Začnu trochu ze široka. Výpověď z pracovního poměru se nikdy nedává z rozmaru. Je to velmi závažné osobní životní rozhodnutí, které ve svém důsledku přináší existenční ohrožení nejen sebe, ale i svých rodin, obzvláště když máte doma malé děti nebo děti na vysoké škole. Navíc v profesi pedagoga, více než v jakékoliv jiné, musíte při tomto rozhodnutí těžce zvažovat míru odpovědnosti vůči svým studentům. Pokud od zveřejnění výsledku konkurzu na post ředitele školy dá výpověď 9 pedagogů a 3 zaměstnanci školního hospodářství, je to na pováženou. Z mého pohledu jako bývalého pedagogického zástupce jsou odcházející učitelé jedni z nejlepších, se značnými dlouholetými zkušenostmi. Řádně si plnili své povinnosti a vykazovali značnou míru úspěšnosti u maturitních a závěrečných zkoušek, vždy se s nadšením podíleli na modernizaci výuky a strategickém plánování školy, byli zapojení v mnoha rozvojových projektech včetně vzdělávání dospělých. Pro svůj pedagogický takt a optimismus jsou oblíbení u studentů, rodičů i sociálních partnerů. Prostě vyzrálé osobnosti tvořící pilíř školy. Za svou práci se rozhodně stydět nemusejí.

Každá škola vykazuje značnou míru konzervatismu, je založena na řádu a dobré organizaci práce a všechny zásadní systémové změny by se měly podle mého názoru projednat a následně provádět uvážlivě a citlivě.

Po nástupu nového vedení v září 2017 došlo namísto představení koncepce školy a základních strategických cílů k dramatické změně úvazků učitelů (ze dne na den) a stálého rozvrhu hodin. Situace se stabilizovala až po měsíci učení, k výměně třídních učitelů, k prohození učitelů v profilujících předmětech, necitlivému slučování hodin jazyků a k paradoxům typu, že učitel výpočetní techniky učí biologii a učitel přírodovědného zaměření učí „výpočetku“, byl zrušen post zástupce ředitele pro praktickou výuku a post vedoucího školního hospodářství. Tyto zásahy vyvolaly značné zmatky a způsobily nejistotu u žáků i učitelů.

Na nesmyslné změny, opakující se organizační zmatky, nejasná pravidla, chybějící vzbuzování zájmu nebo dokonce nadšení pro společné cíle, přinášení inspirací, podporování pocitů jistoty pro žáky i pedagogy, začala značná část sboru poukazovat, a to i prostřednictvím předmětových komisí. Ozývaly se nespokojené hlasy od rodičů i studentů. Klesala i schopnost školy provádět změny a inovace, zvládat základní pedagogický proces a spíše se šířil formalismus, přezíravost a předstírání. Problémy narůstaly a komunikace s vedením selhávala. Namísto toho se někteří pracovníci dozvídali, že jsou nespolehliví, neprofesionální a že do budoucna se s nimi nemusí počítat. Místo věcného jednání hledalo vedení svou záchranu v dalším posílení neosobního a technokratického řízení a vyhrocování konfliktů, psaní kárných dopisů, nastolování atmosféry strachu a spojování učitelů s chybným odpisováním majetku nebo nesrovnalostmi ve stavu zvířat. Je přeci absurdní, že kolegovi je nabídnut post zástupce ředitele, a když tuto nabídku odmítne, je mu zaslán vytýkací dopis (v pracovně-právním vztahu většinou vnímán jako předstupeň výpovědi) za špatné polepení šatních skříněk. Mnozí učitelé měli pocit nerovného zacházení a domáhali se své ochrany i u odborové organizace. Postupně tak u odcházejících pedagogů docházelo ke ztrátě motivace a k poklesu důvěry v současné vedení školy. Vše nakonec bohužel vyvrcholilo podáním výpovědí.

Řízení školy přece není exhibice, neodehrává se navenek a v médiích, ale uvnitř školy a souvisí se způsobem jednání s lidmi, tvorbou vzájemných vztahů v organizaci a vytváření pozitivního školního klimatu.

 

Myslíte si, že se škola z personálního zemětřesení rychle vzpamatuje?

„I přes problémy, se kterými se v současné době škola potýká, má z hlediska zemědělského a environmentálního vzdělávání v kraji nezastupitelnou úlohu, je nenahraditelná a má jedinečný genius loci. Strávil jsem v ní 21 šťastných let a je a bude mou životní srdeční záležitostí. Současný pan ředitel deklaroval, že za odcházející učitele má adekvátní náhradu, což je dobře. Přeji mu, aby se mu podařilo sestavit nový tým odborníků, podařilo se mu navázat na předchozí sociální partnerství, sbor konsolidoval a poučen z předchozích nezdarů vyvedl školu z této krize. Určitě je na co navazovat.“ Za rozhovor poděkoval Pavel Románek

25 Komentářů

  1. ta škola měla být tak před 20 lety zrušena,nebo se přizpůsobit moderním trendům zemědělstvípotravinářstvá,ochrany krajiny,místo toho se stala spolkem se zajištěným financováním,všichni členové „party“ drželi pospolu,takže když kantor nedorazil do výuky a vyspával v kabinetu,nic moc se nedělo,rodičům se ško maximálně naruku,tolerovala se docházka 60% hodin,známkovací vzorec 1-2-2-3,a zřejmě ldyž dorazil nový ředitel,neb holt co se dá dělat,starý šel do důchodu,tak asi začal dělat pořádky ,svorní v kolemtivu podali výpověď,kdo dneska někoho rychle do pohraničí sežene,jenže pan ředitel si zřejmě nějak poradil,

  2. školství ČR? says:

    kantor se v poledne nakaše ve školní jídelně a tradááá,šup do káry a pryč.Kantořina byla kdysi posláním,dnes?Mít své státní prachy jisté a hurá na nějaký další kšeft.Kdepak jsou ty časy,kdy se kantoři věnovali dětem v tzv.mimoškolních aktivitách,sport,kroužky,atp.Dnes je ve školách garnitura která se věnuje odborářskému vyřvávání o penězích,ale dejte dnešnímu kantorovi klidně sto litrů měsíčně,hádejte,co se změní,….nic,zhola nic.

  3. Embrijo says:

    Nemá náhodou nový ředitel školy hospodářství sousedící se školním hospodářstvím? Jen mě tak napadlo komu připadnou ty školní pozemky když škola padne za vlast? Ale to je asi blbost, to by přece neudělal….

  4. Absolvent 2014 says:

    Škoda. Právě Ti skvělí učitelé, p. Bednařík, p. Šulgan, paní Juřicová,.. (další nevím kdo odešel, jen si domýšlím) byli základním kamenem té školy. Nikde se jim nepodaří sehnat ani z poloviny takové pedagogy. Oni do toho dávali všechno, jejich hodiny byly zábavné a zajímavé. Jestli je menší úspěšnost u maturit, tak to vážně nebude jejich chyba. Tak snad si páni a paní pedagogové po tolika letech na zemědělce najdete lepší místo, kde předávat znalosti další generaci bez nátlaku „zhora“. Děkujeme za ty fajn roky. ;)

  5. STŘEDNÍ ŠKOLA says:

    Všichni, kdo máte zájem o tuto školu, zvažte tento úmysl. Je to nehorázné co se zde děje. Jelikož jsem student 1.ročníku, budu přestupovat na jinou školu, kde si určitou pozici nejde zkorumpovat. Všichni dobří učitelé odešli, zůstali jen trosky!!!!! Je mi moc líto, co se zde děje, ve škole panuje blbá atmosféra, všichni jsou proti sobě, přitom pravda je úplně jinde. Proč??? Protože náš pan ředitel si nestále musí obhajovat jen svoje ego, zástupkyně zmatená, jak lesní včela. Co dokázali? H*vno…., no vlastně se jim povedlo posr*t školu se 120-letou tradicí během půl roku. To je dost slušný rekord, co bude následovat???
    Ruce pryč od této školy!!!!!
    Hnus a bída

    • Josefka says:

      Naprosto souhlasím, neskutečný ústav, dobří učitelé pryč. Nasazená nová jednotka vlezdoprdelek. Jenže to vedení asi nedochází, jak by taky mohlo, že :-) . Vůbec se divím, že po invetuře není očíslovaný toaletní papír, kdo ví jestli nedělá deficit školy.

      • škola says:

        Velice nepříjemné, že se přišlo na ten deficit, že ?
        Kam by to postaru došlo, mělo dojít…….

    • škola says:

      A nedostali náhodou do těchto problémů školu odcházející učitelé, kteří dali hromadně natruc výpoveď bez udání důvodu, nový ředitel nastoupil v září, to byly ty tři měsíce tak hrozné ? A nemyslím si, že učitelé, kteří zůstali ve škole, jsou trosky. Učitelé ve výpovědi jsou na nemocenské, odpoledne se procházejí ve škole, ve městě, v rámci svých léčebných vycházek. Vykašlali se na studenty 3 měsíce před maturitou. Vykašlali se na své kolegy. Škola bude fungovat dál. Kdo je chytrý, ví, kde je základní problém…..Bednařík se nestal ředitelem,a neunesl prohru, jeho nohsledi také,….. po nás potopa…….

  6. Petr Horák says:

    Hrůza. Pan Bednařík byl kapacita, proč se ho zbavili?

    • Překážel novému řediteli. Blbě skončil i pan Šulgan a další. Co se to tam proboha děje??!!

    • škola says:

      Škola se ho nezbavila, odešel sám, neunesl fakt, že se nestal ředitelem.
      Teď je na nemocenské, aby nemusel ty dva měsíce učit , a skládá oduševnělé projevy, které se nezakládají na pravdě…..po mně potopa

  7. Bývalý student says:

    nejlepší je školu rozložit zevnitř. To se nového šéfikovi dokonale povedlo. Vivat! Vivat!

  8. Nikdy to nebude, jaké to bylo.

  9. Karel P. says:

    Na Primě skončila průba zcela nepřipraveného repetenta Drahoše,kterého si kantor Zeman namazal na chleba.

    • … a když ses vzbudil, měl si ruku až po loket v nočníku :-) :-) :-)

      • Drahoš says:

        se zesměšnil,seděl jak na latríně a v pauze,kdy žvanil trapák Voříšek,listoval v notýsku,co měl na klíně,což vysvětluje,proč si nemohl sednout pohodově jak Zeman,nožku přes nožku,jak u nedělní kávičky.Jestli chce tak diskutovat v cizině,tak to Česko potěš koště.O nakecávátku,co mě Drahoš v uchu,se rovněž vedou veselé diskuze.

        • eman says:

          v případě Zemana může proti němu kandidovat odpadkový koš a musí nutně vyhrát – naštěstí.
          Volba Zemana je volbou státního pohřbu.

        • jo, a z toho křesla ho museli zvedat 2 chlapi, jak je „mlád a plný energie“

  10. bezvýznamná škola,v žádném případě studenty nepřipraví na reálný život says:

    ono,celé naše školství má rakovinu v terminálním stádiu a posledním hřebem do jeho rakve byla socanka Valachová

Přidat komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>