V. M. – Původně nenápadná žádost soukromé církevní základní školy Salvátor o větší prostory adresovaná vedení města, rozvířila vody školství ve Valmezu.
Více v tištěné podobě týdeníku Jalovec
Stanovisko ředitelů a ředitelek základních škol, mateřských škol a SVČ Domečku zřizovaných městem Valašské Meziříčí k žádosti Základní školy Salvátor o získání větších prostor
Vážený pane starosto, vážená rado města,
v posledních měsících se stále intenzivněji mluví o žádosti Základní školy Salvátor na získání větších prostor pro její činnost.
My, ředitelky a ředitelé mateřských a základních škol zřizovaných městem Valašské Meziříčí, považujeme za svou povinnost upozornit vedení města na možné problémy, které nastanou v případě kladného postupu vůči soukromé církevní škole Salvátor. Tedy budoucím naplněním rozšířené kapacity školy o cca 50 žáků a zřízením mateřské školky při škole. Nehledě na to, že pokud se ZŠ Salvátor dostane do zrekonstruovaných, moderních a kapacitně dostačujících prostor, není nijak vyloučenou, že bude číslo odlivu žáků ze státních škol ještě vyšší a níže uvedené dopady budou pro zřizovatele ještě tíživější.
1. Základní školy
a) Dojde k úbytku žáků na základních školách zřizovaných městem o 50 žáků. Dojde tedy k odlivu financí z přerozdělení daní od státu (na žáka městem zřizované školy je to cca 8 000 Kč za rok, město tudíž přijde přibližně o 400 000 Kč v rozpočtu.
b) Za několik málo let bude zastupitelstvo řešit problém, co se školami zřizovanými městem. Dle demografické křivky dojde k výraznému úbytku žáků po roce 2022 (tedy o další mínus v rozpočtu města), ale náklady na provoz stávajících škol zůstanou stejné.
c) Pokud dojde k podpoře ZŠ Salvátor (tedy stěhování do větších zařízených prostor) a nájem bude opět nekomerční jak i doposud v pronajatých prostorech ZŠ Vyhlídka, dojde k podpoře soukromého subjektu na úkor škol zřizovaných městem. Může také dojít až k situaci, kdy jiný soukromý vzdělávací subjekt bude požadovat stejné podmínky jako ZŠ Salvátor.
Jen pro informaci několik konkrétních čísel:
Nájem z pronájmu malé tělocvičny (bez energií) je u ZŠ Salvátoru 64 Kč, ostatní platí 154 Kč.
Nájem odborné učebny je 262 Kč, Salvátor platí 23 Kč.
2. Školky
Již nyní dochází k postupnému úbytku dětí, kapacita školek je v současné době dostatečná (už se objevují občas volná místa), po otevření soukromé MŠ dojde k úbytku dětí ve školkách zřizovaných městem.
a) V případě, že by se Základní škola Salvátor rozšířila i o předškolní zařízení, zvýšil by se počet míst pro děti předškolního věku.
b) Vezmeme-li v úvahu, že již v tomto školním roce máme v MŠ zřizovaných městem Valašské Meziříčí převis volných míst okolo 30, je potřeba zvážit, zda další místa naše město pro své obyvatele potřebuje.
c) Dle klesající křivky porodnosti a předpokládaného demografického vývoje se domníváme, že nikoliv.
d) Pokud by ZŠ Salvátor zamířila do prostor, o nichž se hovoří veřejně, tj. budova současného SVČ Domeček, nastává mateřským školám další problém, a to je omezení nebo úplné zrušení možnosti využívat jeho vzdělávací nabídku pro mateřské školy v dopoledních hodinách. Jde např. o možnost navštěvovat tzv. velkou tělocvičnu v programu „Školky v pohybu“, do něhož jsou mateřské školy zapojeny. Dále by mateřské školy přišly o nabídku tematických programů, které SVČ Domeček připravuje nebo o možnost navštěvovat keramiku.
Závěrem dodáváme, že samostatné obce, které těsně sousedí s městem Valašské Meziříčí (Krhová, Jarcová), v minulých letech také rozšířily své kapacity v MŠ. Proto lze předpokládat, že zájem o umístění dětí z těchto obcí do MŠ v našem městě nebude.
3. Školské zařízení SVČ Domeček
Případné přestěhování ZŠ Salvátor do prostor SVČ Domeček se především dotkne jeho činnosti a provozu. Dojde zejména k:
a) Omezení další transformace a rozvoje Domečku – vlastní projekty, nemožnost reagovat na změnu poptávky po aktivitách ze strany veřejnosti, na nové trendy ve volnočasových nabídkách.
b) Zhoršení nabídky i kvality volnočasových aktivit ve městě a pokles zájmu o nabízené zájmové útvary, kroužky, akce – úbytek klientů, následně snížení počtu pracovníků z důvodu snížení dotace ze strany státu. Mimoškolní činnost na ZČ neobsáhne a nenahradí všechny činnosti, které zajišťuje Domeček včetně organizace celostátních postupových soutěží.
c) Omezení komfortu kroužků (specializované učebny – kung-fu, modeláři, keramika, výtvarka, ochránci přírody, tradice a řemesla apod.). Dojde ke zrušení tanečních oborů z důvodu nevyužívání tanečních a zrcadlových sálů, tančíren – nelze k tomu využívat klasické třídy v odpoledních hodinách. Vybudované sály jsou převážně v pavilonu U2.
d) K ukončení úspěšného tříletého projektu „Školky v pohybu“ a omezení dopoledních aktivit Cvičení rodičů s dětmi.
e) Z důvodu dispozice budovy SVČ Domeček dojde ke komplikacím v provozu, zabezpečení a využívání prostor. Dojde k neúmyslnému vzájemnému omezování chodu obou zařízení, rušení se při aktivitách jak ze strany ZŠ, tak i SVČ (při zvonění na přestávky ZŠ, při aktivitách dopoledne i odpoledne, rušení při dopoledních aktivitách SVČ jako např. postupové soutěže, biologické olympiády, 60 a víc neznamená nic, dětské slyšení, přednášky pro ,,Týden zdraví“ apod. – nebude možno tyto akce organizovat kvůli prostorovým podmínkám).
Nechceme v žádném případě potlačovat konkurenceschopnost ve vzdělávání a upírat občanům našeho města možnost vybírat si z různých druhů vzdělávání pro jejich děti, ovšem navrhujeme, abyste vy jako vedení města velmi pečlivě zvážili důsledky a míru podpory jmenované ZŠ s ohledem na poměrně zásadní fakta, která jsme výše nastínili. Ať už jde o dopady v otázce financování či rozhodnutí o výhodné podpoře soukromého subjektu. Toto rozhodnutí by se mohlo v budoucnu stát velice nebezpečným nástrojem v rukou organizace, která by se rozhodla postupovat na jeho základě stejně a odkazovala na tento případ.
Je proto na zváženou, zda podpora soukromé školy vedoucí ke zvýšení konkurence mezi základními školami a částečnému řešení majetkových otázek města na jedné misce vah převáží možné ohrožení existence všech škol či školek zřizovaných městem.
Ředitelky a ředitelé mateřských a základních škol zřizovaných městem